Recenzja gry INDIKA

Indika to gra, która wciąga gracza w niezwykłą, trzecio/pierwszoosobową przygodę osadzoną w alternatywnej XIX-wiecznej Rosji. Studio Odd Meter, które do tej pory zrealizowało tylko jedną grę VR, stworzyło produkt niesamowicie samoświadomy i do bólu oryginalny. Indika wydana przez 11 bit studios to nieszablonowy symulator kryzysu wiary z głęboką fabułą, który prowokuje do refleksji nad tematami religii i własnej tożsamości.

Recenzja gry INDIKA

Fabuła i świat Indiki

Gra skupia się na postaci Indiki, młodej rosyjskiej zakonnicy, która, prowadzona przez “diabła” w swojej głowie, przemierza wsie i miasteczka Carskiej Rosji gdzieś pod koniec XIX wieku. W całej produkcji nie ma sprecyzowanego czasu, czy jest to połowa XIX wieku za czasów Aleksandra II czy może schyłek Imperium podczas panowania Mikołaja II, wiemy natomiast, że jest sroga zima, ubóstwo, głód i szare panoramy wsi wokół klasztoru, z którego wyrusza nasza bohaterka.

Recenzja gry INDIKA

Okres synodalny w Cerkiewnej Rosji i klasztor rządzony żelazną ręką przeory nie jest najciekawszym miejscem do pracy, a już na pewno nie dla nastoletniej Indiki, która nie dość, że walczy z wewnętrznymi demonami to jeszcze nie jest “najpopularniejszą” zakonnicą w monasterze. Zlecone zadanie, na pierwszy rzut oka banalne, okazuje się wyzwaniem wręcz niemożliwym do zrealizowania.

To co wyróżnia Indikę na pierwszy rzut oka to przemyślane połączenie elementów realistycznego horroru psychologicznego, groteski z czarnym humorem i satyrą na religię. Ogrom odniesień do historii Rosji oraz pięknie zrealizowane środowisko to tylko pierwsza warstwa tego szarego choć barwnego świata. Odrobinę klimatem przypomina Silent Hill lub Resident Evil, ale bez nadnaturalnego zagrożenia czy walki z przeciwnościami losu na gołe pięści.

Recenzja gry INDIKA
Recenzja gry INDIKA

Mechanika gry

Tytułowa Indika jest zakonnicą, której krokami przyjdzie nam kierować. Mamy tutaj w większości grę trzecioosobową (momentami zmieniającą widok pierwszoosobowy, aby przenieść środek ciężkości fabuły na bardziej intymne doznania), w której to rozwiązujemy zagadki logiczne przerywane intensywnymi elementami zręcznościowymi, pełnymi ucieczek i pościgów. 

Indika oferuje różnorodne zagadki i łamigłówki, które są doskonale zbalansowane między wyzwaniem intelektualnym, a unikaniem frustracji. Elementy rozgrywki czerpią inspirację z klasycznych gier przygodowych, a unikalny system modlitwy pozwala graczowi na manipulację otoczeniem oraz przełączanie się między rzeczywistością i wizjami zaświatów. Gracze muszą używać swojego intelektu i zręczności, by przejść przez trudne momenty, które mogą zawierać ukryte przesłania czy symbolikę religijną.

Drugi narrator, który dopowiada kwestie to piękny dodatek i tak intensywnej historii. Ten element rodem z Hellblade: Senua’s Sacrifice to wewnętrzny głos zakonnicy, który podważa doktryny i przekonania wpojone bohaterce za młodu i w klasztorze. Czy jego podpowiedzi są prawdziwe i do czego mogą doprowadzić to musicie przekonać się sami. 

Recenzja gry INDIKA

Obok realistycznemu podejściu do rozgrywki, w której poza przesuwaniem wózków, wspinaniem się i modlitwą tylko biegamy (lub też tułamy się) przez zaspy, mamy sugestywne elementy pixel-artu. Po modlitwie lub po zebraniu artefaktów dostajemy żetony/monety, które sugerują zdobywanie kolejnych poziomów i umiejętności. Menu gry jak i okazjonalne minigry bazujące na wspomnieniach bohaterki to również piękny (choć nie pasujący do całego anturażu carskiej Rosji) ukłon w stronę graczy konsolowych minionych epok.

Wraz z rozwojem fabuły dostajemy coraz to nowe informacje, które wywracają nasze doświadczenie do góry nogami. Gra nie jest grą, a wszelkie tropy znane z klasycznych przygodówek nie przystają do Indiki.

Recenzja gry INDIKA

Satyra, surrealizm i niepokojąca dziwaczność

Gra jest stosunkowo krótka, bo już po ograniu 5 godzin zdołałem zginąć dziesiątki razy (czy to w samej grze czy w minigierkach) odblokowując kilka z kilkunastu osiągnięć. Kolejne kilka godzin potrzebne jest aby wrócić do wybranego rozdziału i odblokować inne trofea lub wykorzystać potencjał modlitwy w inny sposób. Na pierwszy rzut oka Indika wydawała się odrobinę surrealistycznym symulatorem zakonnicy, i takowe wnioski wypłynęły po ograniu dema kilka tygodni temu.

Wszystko to przez zastosowanie obiektywu “rybiego oka” i szepty “złego ducha”. Pełna gra oferuje to wszystko oraz garść dodatkowych elementów, które zakotwiczają nas w tym surrealiźmie, a dzięki zgrabnie poprowadzonym dialogom (tym prawdziwym jak i wewnętrznym) dostajemy garść satyry czy nawet motywy z kina moralnego niepokoju. W kilku scenach można dostrzec jeszcze dziwniejszą animację, która przypomina odrobinę teledyski zespołu “Puscifer”, szczególnie kawałek „Man Overboard”, które to toną w oparach absurdu. 

Recenzja gry INDIKA

Cała rozgrywka w większości jest nastawiona na hiperrealizm (i wychodzi to w większości bardzo zgrabnie), nawet wygląd twarzy jest bardzo ładny (z samą animacją mimiki już odrobinę gorzej), dlatego momenty związane ze światem duchowym czy wręcz delikatne odstępstwa od normy (jak wiszące u sufitu krzesła lub ogromne puszki konserw) mogą powodować pewne zaniepokojenie. Obsługa żurawia przez zakonnicę czy ucieczka przed dwumetrowym wilczurem też nie jest częstym widokiem. 

Poza całą otoczką wizualną mamy bardzo dobrą narrację z fantastycznymi aktorami głosowymi. Na szczególną uwagę zasługuje dźwięk diabła czy też tej istoty/bytu/głosu towarzyszącej zakonnicy, głosy, który przypomina Willema Dafoe. Jego dowcipy drwiny i riposty potrafią wywołać uśmiech, a nawet głośny śmiech. Okazuje się również, że cały ten zabieg z drwiącym i pyskującym “szatanem” był celowy, ponieważ sami twórcy stwierdzili, że ta gra jest „dziką kombinacją komedii i tragedii prosto z powieści Dostojewskiego i Bułhakowa”.

Recenzja gry INDIKA

Doświadczenie na Steam Deck

Gra Indika działa w miarę płynnie na urządzeniu Steam Deck, oferując graczom możliwość zanurzenia się w jej mroczny świat gdziekolwiek się znajdą. Sterowanie jest intuicyjne, a grafika oraz dźwięk są zaskakująco dobrze zoptymalizowane. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że „Indika” stawia duży nacisk na atmosferę i immersyjność. Rozgrywka przebiega niestety w 25-30kl/s co przy sekwencjach akcji może nie spełniać oczekiwań, lecz twórcy są tego świadomi. Wydawca zapewnia, że obecna wersja gry nie jest przeznaczona pod handheldy, ale już teraz trwają prace, aby przygotować wersję dedykowaną pod Steam Decka.

Recenzja gry INDIKA

Podsumowanie

Indika to gra przygodowa z elementami horroru psychologicznego, osadzona w alternatywnej XIX-wiecznej Rosji, która wyróżnia się głęboką fabułą, prowokując do refleksji nad tematami religii i tożsamości oraz satyrycznym podejściem do tychże kwestii, mieszając czarny humor z groteską. Realistyczne zimowe wsie carskiej Rosji z elementami surrealizmu, okraszone oryginalną narracją i mechaniką modlitwy to ciekawa mieszanka. W całokształcie, Indika stanowi unikalne połączenie gatunkowe, oferując graczom zarówno wyzwanie intelektualne, jak i niezwykle immersyjne doświadczenie w mrocznym, ale barwnym świecie rodem z powieści Dostojewskiego czy Bułhakowa.

Plusy

  • Oryginalna i głęboka fabuła, która zmusza do refleksji
  • Unikalna mechanika oparta na modlitwie i przełączaniu między rzeczywistościami
  • Znakomite połączenie czarnego humoru z elementami horroru / thrillera religijnego
  • Doskonale zaprojektowane zagadki i łamigłówki

Minusy

  • elementy pixel-artowe mogą wydawać się niepasujące do realistycznego stylu gry
  • Kilka momentów spadku płynności rozgrywki
  • Pojawiająca się dolina niesamowitości przy kilku zbliżeniach na twarz bohaterów

INDIKA: wyraźnie odstaje od standardów i konwencji współczesnych gier video, oferując graczom unikalne doświadczenie i zmuszające nie tylko do myślenia nad łamigłówkami, ale i do pewnych filozoficznych rozważań. Jest to produkcja, która nie boi się trudnych pytań i prowokuje na każdym kroku, nie będąca jedynie rozgrywką, ale i swego rodzaju dziełem sztuki.  Maciej Wojtoń

8.5
von 10
2024-05-01T16:00:35+0200
Maciej Wojtoń

Maciej Wojtoń

Artykuły: 60