Recenzja gry Tales of Kenzera: ZAU

Tales of Kenzera: ZAU to debiutancka produkcja Surgent Studios, kierowana przez Abubakara Salima, znanego z ról w Assassin’s Creed: Origins oraz Raised By Wolves. Tytuł, będący hołdem dla zmarłego ojca Salima, zanurza graczy w świat afrykańskiej mitologii i osobistej straty. Jest to zręcznościowa gra akcji z elementami platformowymi, której główny bohater, szaman Zau, wyrusza w podróż, aby odesłać niepokojące duchy do zaświatów, starając się jednocześnie uporać z własnym żalem.

Recenzja gry Tales of Kenzera: ZAU

Grafika i klimat Tales of Kenzera: ZAU

Gra oferuje wizualnie imponujące środowisko z bogatą paletą kolorów i dynamicznie zmieniającymi się lokacjami, takimi jak bujne dżungle czy wzgórza. Projekt potworów jest szczególnie godny uwagi, z ich nadnaturalnym sposobem poruszania się, co nie tylko dodaje głębi opowiadanym historiom, ale również ułatwia rozgrywkę poprzez lepsze rozpoznawanie wzorców ataków.

Historia i lore świata Zau

Centralnym elementem Tales of Kenzera jest opowieść o Zau, który jako szaman musi pomagać duchom przejść na drugą stronę, co jest metaforą radzenia sobie z żalem. Inspiracje kulturą afrykańską są widoczne nie tylko w wizualnych aspektach gry, ale przede wszystkim w głęboko osobistej i emocjonalnej narracji. Gra porusza trudne tematy, takie jak śmierć i żałoba, czyniąc to w sposób, który porusza czułe struny, w taki sposób, że i po zakończeniu rozgrywki dalej jesteśmy emocjonalnie zaangażowani w historię młodego szamana.

Recenzja gry Tales of Kenzera: ZAU

Od strony graficznej jest kolorowo i klimatycznie, choć mogłoby być zdecydowanie lepiej. Niektóre obiekty czy przeciwnicy są zdecydowanie za bardzo dwuwymiarowi, kanciaści, a co za tym idzie – umowni.

Mechanika gry

Rozgrywka w Tales of Kenzera: ZAU jest podzielona na trzy główne sekcje, które łączą mechanikę gry z głównymi tematami opowieści. Każda zdobyta umiejętność ma swoje zastosowanie zarówno w walce, jak i w eksploracji świata gry. Chociaż platformowe sekwencje i walka są stosunkowo proste i nie wprowadzają nowatorskich rozwiązań, to są wykonane solidnie i dostarczają satysfakcji, zwłaszcza podczas dynamicznych starć z potężnymi przeciwnikami. Rozwijanie w miarę prostego drzewka umiejętności to nie jedyny z elementów bogatego menu gry. 

Recenzja gry Tales of Kenzera: ZAU

Na planszy rozwoju mamy ogrom zakładek, które pozwalają na poznawanie świata, przeciwników, postaci, lore świata czy na dogłębną analizę skomplikowanych lokacji w poręcznej mapie. Sama rozgrywka nie dość, że jest intensywna to wymaga opanowania różnych umiejętności, które przydadzą się w walce z różnymi przeciwnikami. Pasek życia jest krótki, a stwory pojawiają się w najmniej oczekiwanych momentach, często po długich sekwencjach akrobacji.

Maski Słońca i Księżyca

W grze Tales of Kenzera: ZAU system walki łączy dynamiczne elementy zarówno bliskiego, jak i dalekiego zasięgu dzięki wykorzystaniu Maski Słońca i Księżyca, które oferują różnorodne możliwości taktyczne. Maska Słońca skupia się na brutalnych atakach wręcz, umożliwiając graczowi wykorzystywanie potężnych kombinacji ataków, co jest szczególnie skuteczne przeciwko pojedynczym celom. Z kolei Maska Księżyca zapewnia zdolności do ataków na dystans, które idealnie nadają się do kontroli wielu przeciwników, pozwalając na zamrażanie wrogów i zadawanie obrażeń na większe odległości.

Recenzja gry Tales of Kenzera: ZAU

Kluczowym elementem gry jest umiejętne przełączanie się między maskami w zależności od sytuacji taktycznej, co dodaje głębi strategicznej do samych potyczek. Nie tylko pojedyncze starcia, ale cała konstrukcja poziomów wymaga od gracza adaptacji i wykorzystywania obu stylów walki, co jest szczególnie widoczne w starciach z bossami, gdzie konieczne jest taktyczne planowanie i stosowanie odpowiednich masek do konkretnych faz walki.

Choć system walki oferuje bogatą różnorodność taktyczną, niektórzy gracze mogą odczuwać brak równowagi, szczególnie w starciach z licznymi przeciwnikami, gdzie zarządzanie przestrzenią i przełączanie się między stylami może być wyzwaniem. Mimo tych trudności, Tales of Kenzera: ZAU oferuje także inne elementy gry, takie jak zagadki środowiskowe i wyzwania, które uczą i rozwijają umiejętności, czyniąc rozgrywkę bardziej satysfakcjonującą po ich opanowaniu.

Tales of Kenzera: ZAU na Steam Decku

Gra działa zaskakująco płynnie na Steam Decku, produkt ten dostał zielone światło i jest idealnie zoptymalizowany pod handhelda oferując intuicyjne sterowanie i fantastyczny feeling rozgrywki. Rozgrywka w Tales of Kenzera: ZAU na Steam Decku jest zdecydowanie przyjemniejsza niż na komputerze, a oryginalna klawiszologia pasuje idealnie. 

Recenzja gry Tales of Kenzera: ZAU

Podsumowanie

Tales of Kenzera: ZAU to gra, która mimo swojej prostoty, wyróżnia się głębią tematyczną i emocjonalnym przesłaniem. Jest to znakomity przykład tego, jak gry mogą być używane do przetwarzania osobistych doświadczeń i emocji, oferując jednocześnie solidną rozgrywkę i piękną oprawę graficzną. Mimo kilku niedociągnięć, takich jak powtarzalność niektórych elementów i duże podobieństwo do Prince of Persia: The Lost Crown, gra stanowi wartościowy dodatek do biblioteki każdego miłośnika gatunku metroidvanii oraz tych, którzy szukają ciekawej historii w klimatach afrykańskich wierzeń.

Plusy

  • Głęboka i emocjonalna fabuła zainspirowana afrykańską kulturą i mitologią
  • Klimat i dynamiczne środowisko
  • Płynne działanie na Steam Decku
  • Dobrze zaprojektowane potwory i bossowie

Minusy

  • Brak nowatorskich elementów w mechanice gry
  • Problemy z irytującymi przeszkodami, wymagającymi precyzji i dużej dozy cierpliwości
  • Powtarzalność niektórych przeciwników i pojedynków
  • Grafika mogłaby być zdecydowanie lepsza

Tales of Kenzera: ZAU: może być ciekawą alternatywą dla klimatu Babilonu z Prince of Persia The Lost Crown. Metroidvanii nigdy za wiele, a szamanizmu w grach jest jak na lekarstwo, więc czemu by nie spróbować pierwszej gry od Surgent Studios? Maciej Wojtoń

7.5
von 10
2024-04-30T20:51:30+0200
Maciej Wojtoń

Maciej Wojtoń

Artykuły: 34
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x