Reveil to pierwszoosobowa gra psychologiczna, która zanurza graczy w surrealistycznej podróży Waltera Thompsona, technika sceny cyrkowej, który budzi się w zdeformowanej rzeczywistości pełnej tajemnic i zagadek. Produkcja wykorzystuje nastrojową estetykę cyrkową lat 60’, aby stworzyć intrygującą opowieść o poszukiwaniu zaginionej rodziny, mieszając elementy grozy ze wspomnieniami głównego bohatera, a całość wzbogaca o wiele zagadek logicznych.
Rozgrywka i mechaniki w Reveil
Rozgrywka Reveil polega na eksploracji onirycznego świata, rozwiązywaniu łamigłówek i odkrywaniu poszlak, które mogą prowadzić do odkrycia prawdy. Kontrola w grze jest nietypowa, co może początkowo dezorientować, ale dodaje to gry pewnego rodzaju oryginalności, mianowicie każdy grywalny element możemy poruszyć przez chwycenie odpowiednim przyciskiem i wykonanie odpowiedniego ruchy (myszką/joystickiem) w podobnej formie jak w grach studia Quantic Dream. Łamigłówki wymagają od graczy zaangażowania i kreatywności, a ich różnorodność zapewnia, że rozgrywka nie staje się monotonną “grą na szynach”.
Świat gry
Świat przedstawiony w Reveil jest bogaty i złożony, z wielowarstwową narracją, która wymaga od graczy uwagi i własnej interpretacji. Historia Waltera jest pełna niespodziewanych zwrotów akcji i głębokich emocjonalnie momentów, które zmuszają do refleksji nad własnymi doświadczeniami i postrzeganiem rzeczywistości. Estetyka cyrkowa lat 60. dodaje unikalnego charakteru i atmosfery, a detale świata gry są dopracowane z niezwykłą pieczołowitością. Do całej otoczki, która czerpie swoje horrorowe inspiracje od takich klasyków jak Silent Hill czy współczesnych tytułów w stylu Layers of Fear czy SOMA, a warstwa fabularna przypomina momentami budowanie wspomnień z What Remains of Edith Finch.
Wrażenia audio-wizualne
Gra imponuje wizualnie dzięki wykorzystaniu silnika Unity, który zapewnia piękne i wciągające grafiki. Oprawa dźwiękowa i głosy postaci są dobrze zrealizowane, choć ścieżka dźwiękowa może momentami wydawać się monotonna. Wizualia i muzyka współgrają ze sobą, tworząc niepokojącą, lecz fascynującą atmosferę, która doskonale pasuje do tematyki gry. Tekstury są wysokiej jakości i gdyby nie ograniczone przestrzenie manewru głównego bohatera to immersja byłaby jeszcze pełniejsza. Z drugiej strony nie ma się też czemu dziwić, oniryczny charakter rozgrywki gdzie wspomnienia zapadają się w senne koszmary aby ponownie wrócić do rzeczywistości mają to do siebie, że często jesteśmy tylko świadkami, a nie pełnoprawnymi uczestnikami wydarzeń.
Reveil na Steam Decku
Reveil oferuje solidne doświadczenie również na Steam Decku, dzięki czemu gracze mogą cieszyć się tą unikalną historią bez względu na to, gdzie się znajdują. Dzięki optymalizacji pod kątem urządzenia Valve, gra działa płynnie, a sterowanie jest intuicyjne i dopasowane do możliwości Steam Decka. Otrzymamy tu minimum 2 godziny płynnej rozgrywki w stałych 60kl/s.
Podsumowanie
Reveil to gra, która z pewnością zapadnie w pamięci graczom poszukującym głębokiej narracji. Wyróżnia się oryginalnym światem i atmosferą na granicy rzeczywistości i sennych koszmarów. Pomimo pewnych niedoskonałości, takich jak niektóre aspekty sterowania i ścieżki dźwiękowej, gra oferuje dużo wrażeń, od jump scare’ów przez zagadki logiczne, aż po uciekanie przed dziwnymi kreaturami.
Plusy
- Złożona i wciągająca opowieść pełna emocji
- Różnorodne i kreatywne łamigłówki
- Piękna oprawa graficzna i estetyka cyrkowa lat 60
- Dobra optymalizacja i płynna rozgrywka na Steam
Decku
Minusy
- Kontrola może być początkowo dezorientująca
- Ścieżka dźwiękowa bywa momentami monotonna
- Główny bohater może wydawać się być zbyt
optymistyczny do sytuacji, w której się znajduje
Reveil: stanowi wyjątkowe połączenie psychologicznego horroru i artystycznej wizji, oferując graczom ciekawe doświadczenie. Pomimo pewnych mankamentów, jest to intrygująca pozycja, opowiadająca głęboką, emocjonalną historię w nietypowej scenerii. – Maciej Wojtoń