Mod dodający antialiasing (TAA) w Metaphor: ReFantazio na PC i Steam Decku [UI FIX – aktualizacja]

Jeśli irytuje cię brak antyaliasingu w Metaphor: ReFantazio, mam dobrą wiadomość: udało mi się skompilować mod, który dodaje TAA (temporal antialiasing) do gry. Niestety, nie jest to rozwiązanie idealne, ponieważ tekst i interfejs użytkownika cierpią na lekki „ghosting” głównie w górnych częściach ekranu, a włączenie go może zauważalnie wpłynąć na wydajność. Mimo tego jeśli drażni was aliasing w Metaphor to warto spróbować, bo gra wygląda świetnie z tym modem, a stabilność obrazu w ruchu jest znacznie poprawiona.

Metaphor TAA Mod w 4K z poprawionym HUD

Nie posiadam ekranu 1080p, więc nie jestem pewien, jak działa w tej rozdzielczości, ale w 4K wygląda bardzo dobrze i nieźle sprawuje się też w 1440p.

Zanim zaczniemy, zdecydowanie polecam najpierw pobrać mod Metaphor FIX i użyć go do wyłączenia przegiętego rozmycia ruchu. Dodatkowo wyłączyłem kontury postaci, zwiększyłem zasięg rysowania i poprawiłem jakość cieni w mojej konfiguracji.

Tak wygląda u mnie część „Graphics” w Metaphorfix.ini:

;;;;;;;;;; Graphics ;;;;;;;;;;

[Custom Resolution Scale]
; If not set to 1, overrides in-game resolution scale with your custom value.
; Valid range: 0.1 to 4.0. Default = 1
Resolution = 1

[Disable Dash Blur]
; Set to true to disable the radial blur and speed lines when dashing.
Enabled = true

[Disable Outlines]
; Set to true to disable the black outlines on characters.
Enabled = true

[Ambient Occlusion]
; By default, ambient occlusion runs at full resolution (1.0) even with higher resolution scale settings.
; This option allows you to adjust the ambient occlusion resolution independently of the game’s resolution scale to achieve increased performance.
; Valid range: 0.1 to 1.0. Default = 1
Resolution = 1

[LOD]
; Adjust distance value higher to increase draw distance.
; Valid range: 1 to 100. Default = 10
Distance = 50

[Shadow Quality]
; Set shadow resolution.
; Valid range: 64 to 16384. Default = 2048
Resolution = 4086

TAA Antialiasing Mod do Metaphor ReFantazio

Po wielu godzinach testów udało mi się stworzyć solidne rozwiązanie dla poszarpanych krawędzi. Większość interfejsu użytkownika jest już zamaskowana i wygląda stabilnie. Problem dotyczy głównie górnej części ekranu, ale jej ukrywanie powoduje bardzo widoczny aliasing w centralnej części ekranu. Sprawdziłem inne opcje ukrywania HUD-u (np. REST), które wyglądają świetnie, ale gra co jakiś czas się zawiesza przy ich użyciu. W poniższej wersji proponuję kompromis między migotającym interfejsem, a stabilnością samego obrazu.

Wypakuj pliki do folderu gry zgodnie (obok Metaphor Fix)

Lista zmian:

  • drobne korekty ostrości
  • większa stabilność postaci przy powolnym obrocie kamery – całkowite wyeliminowanie ghostingu nie jest możliwe
  • poprawki interfejsu w prawym górnym rogu
  • od teraz jedna wersja moda jest kompatybilna ze wszystkimi rozdzielczościami 16:9 (inne nie są planowane, poniżej znajdziesz też wersję na Steam Deck)
  • możliwe, że mod będzie działał prawidłowo w rozdzielczościach Ultra Wide, o ile HUD ma takie samo położenie jak w 16:9
  • to prawdopodobnie ostatnia aktualizacja moda – jeśli chcesz, możesz wejść do panelu konfiguracji po naciśnięciu [Home] i dostosować ustawienia samodzielnie – niektórym bardziej podoba się obraz bez Gaussian Blur, więc wystarczy go odznaczyć [osobiście, już nie wiem, czy wolę z czy bez, ale po włączeniu mam wrażenie, że jest mniej ghostingu, bo jest ukryty przez lekkie rozmycie ruchu]

Jeśli chcesz dużo delikatniejszy antyaliasing to możesz sprawdzić mod innego autora – ma w pełni działajacy HUD i zachowuje więcej detali, ale stabilność obrazu jest zdecydowanie mniej efektywna. Próbowałem wyciągnąć z tego więcej lub połączyć go z moimi technikami, ale nie udało mi się nic więcej osiągnąć. Dla osób wrażliwych na rozmycie i ghosting może to być ciekawa opcja, bo mimo wszystko działa lepiej niż zwykłe FXAA czy SMAA.

Wersja 1.4 w akcji

Dodatkowo, przygotowałem preset dla Steam Decka z poprawionym UI. Nie miałem możliwości sprawdzić dalszej części gry, ale jak dotąd Metaphor działa w 800p w 30FPS nawet po zaaplikowaniu TAA. Efekty nie są równie spektakularne jak w 4K ze względu na niską rozdzielczość urządzenia, ale jest wyraźnie stabilniej pod względem wygładzania krawędzi. Tu również wystarczy wypakować pliki do folderu gry.

Aby Metaphor FIX działał na Steam Decku (moda zdecydowanie polecam), po wklejeniu plików musisz dodać komendę startową:
WINEDLLOVERRIDES=”winmm=n,b” %command%

Tutaj polecam wyłączyć jedynie rozmycie i ewentualnie kontury postaci. Można także spróbować obniżyć jakość AO i cieni, aby uzyskać lepszą wydajność. Tak to wygląda u mnie:

;;;;;;;;;; Graphics ;;;;;;;;;;

[Custom Resolution Scale]
; If not set to 1, overrides in-game resolution scale with your custom value.
; Valid range: 0.1 to 4.0. Default = 1
Resolution = 1

[Disable Dash Blur]
; Set to true to disable the radial blur and speed lines when dashing.
Enabled = true

[Disable Outlines]
; Set to true to disable the black outlines on characters.
Enabled = true

[Ambient Occlusion]
; By default, ambient occlusion runs at full resolution (1.0) even with higher resolution scale settings.
; This option allows you to adjust the ambient occlusion resolution independently of the game’s resolution scale to achieve increased performance.
; Valid range: 0.1 to 1.0. Default = 1
Resolution = 0.5

[LOD]
; Adjust distance value higher to increase draw distance.
; Valid range: 1 to 100. Default = 10
Distance = 10

[Shadow Quality]
; Set shadow resolution.
; Valid range: 64 to 16384. Default = 2048
Resolution = 1024
Gaming Mode

Gaming Mode

Zapalony gracz i miłośnik technologii. Lubię grać zarówno na PC, jak i konsolach, ale moje największe odkrycie to Steam Deck.

Artykuły: 388
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x