PC-towe wydanie Ghost of Tsushima może pochwalić się bardzo dobrą optymalizacją, która pozwala cieszyć się grą nawet na mniej wydajnych sprzętach, o czym mogliście przeczytać w naszej recenzji. Poniżej podzielę się z Wami ustawieniami gry dla Steam Decka, które gwarantują bardzo solidną jakość oprawy wizualnej i niemal idealnie stabilną wydajność.
Ustawienia ekranu
– Rozdzielczość: 1280×800
– VSYNC: Wyłączony (w przypadku Steam Deck LCD włącz 1/2 dla presetu 30 FPS)
– Kontrast: wybierz jaki wolisz
Ustawienia grafiki
– Pole widzenia: nie powinno wpływać na wydajność, grałem na 6
– Jakość tekstur: Wys.
– Filtrowanie tekstur: Anizotopowe 8x
– Jakość cieni: Nis. (wyższe ustawienia mocno obciążają sprzęt)
– Poziom szczegółów: Śr.
– Szczegóły terenu: Śr.
– Mgła wolumetryczna: Nis.
– Głębia ostrości: Wył. (usuwa liczne problemy z tłem podczas scenek przerywnikowych)
– Odbicia przestrzeni ekranu: Nis.
– Okluzja otoczenia: Wydajność SSAO (nie zalecam rezygnować, bo znacząco wpływa na atmosferę)
– Bloom: Wył. (bez tego efekty ognia i cząsteczek nie są tak zniekształcone)
– Wineta: dowolnie
– Kaustyka wody: Wł.
Jak osiągnąć najlepszą jakość obrazu w trybie 30 FPS?
– Metoda skalowania: wyłączona
– Dynamiczne skalowanie rozdzielczości: 30
– Wygładzanie krawędzi XeSS Native AA lub AMD FSR3 Native AA.
– Opcja numer jeden gwarantuje dużo bardziej stabilny obraz podczas obracania kamery, ale jak zdecydujemy się na rozwiązanie od AMD to całość będzie ostrzejsza i bardziej poszarpana – wybierz zgodnie z preferencjami
– W przypadku zwykłego Steam Decka włącz VSYNC na połowa częstotliwości odświeżania, a na Steam Deck OLED skorzystaj z wbudowanego w SteamOS limitera do 30FPS.
Jak zwiększyć wydajność do 40 FPS?
– Metoda skalowania: XeSS lub AMD FSR 3.0
– Opcja numer jeden gwarantuje dużo bardziej stabilny obraz podczas obracania kamery, ale jak zdecydujemy się na rozwiązanie od AMD to całość będzie ostrzejsza i bardziej poszarpana – wybierz zgodnie z preferencjami
– Dynamiczne skalowanie rozdzielczości: Wył.
– Jakość skalowania: Jakość
– W SteamOS wybierz limit na 40Hz/40FPS
Niezależnie od preferowanej płynności, poniższe ustawienia wydają się być optymalne pod względem zachowania nastrojowej i odpowiednio bogatej w detale grafiki, a dodatkowo niwelują praktycznie wszystkie problemy związane ze skalowaniem rozdzielczości. Kompresja obrazków nie oddaje do końca jak dobrze całość wygląda w ruchu.
Frame Generation w Ghost of Tsushima na Steam Decku
Generator klatek AMD FSR 3 jest domyślnie niedostępny dla Steam Decka, ale jeśli chcielibyście go przetestować to wystarczy w opcjach uruchamiania gry dopisać komendę SteamDeck=0 %command%.
SDHQ donosi, że da się w ten sposób osiągnąć 60 FPS, ale według moich testów stabilna wartość jest poza zasięgiem urządzenia, a liczne artefakty i bardzo zdegradowana oraz nieczytelna grafika nie są tego warte.
Próbowałem zakładać blokadę na 50 FPS, co zaowocowało nieco lepszą wydajnością i stabilnością, ale nadal nie uważam, że taka zabawa jest warta świeczki. Z tej technologii chyba lepiej skorzystać na ASUS ROG ALLY lub Lenovo Legion, gdzie bufor mocy jest trochę większy – w połączeniu z moimi zoptymalizowanymi ustawieniami rezultaty powinny być co najmniej solidne.