Ogromna akualizacja SteamOS 3.5.5 już dostępna w wersji stabilnej

Wraz ze zbliżającą się premierą Steam Deck OLED, Valve przygotowało ogromną aktualizację systemu SteamOS, nad którą pracowali prawie rok – wersja 3.5.5 jest już dostępna dla wszystkich. Znajdziemy w niej ulepszenia wydajności, poprawiony interfejs, możliwość skalibrowania nasycenia i temperatury kolorów i wiele więcej. Szczegóły znajdziecie poniżej.

Aktualizacja SteamOS 3.5.5 – najważniejsze zmiany

Dodano Ustawienia:

  • możliwość ustawienia nasycenia kolorów i temperatury barw wyświetlacza:
    * Natywny wygląd kolorów wyświetlacza (renderowanie kolorów dla Steam Deck przed tą aktualizacją)
    * sRGB: Emuluje kolory podstawowe sRGB w płynny sposób, który nie wprowadza przycinania gradientów.
    * Wzmocnione: Emuluje wygląd wyświetlacza o szerszym gamucie, co skutkuje zwiększoną widoczną żywością. Może powodować przycinanie gradientu.
  • HDR może być teraz włączony w Ustawieniach ekranu, jeśli jest obsługiwany przez zewnętrzny wyświetlacz.
  • Dodano analizę HDR do zaawansowanych ustawień wyświetlania.
  • VRR można teraz włączyć w Ustawieniach wyświetlacza, jeśli jest obsługiwany przez adapter USB-C.
  • Zmieniono ustawienia skalowania Szybkiego dostępu, aby oddzielić skalowanie od filtrowania. Dodano skalowanie Stretch i Zoom jako nowe opcje do obsługi różnych współczynników proporcji.
  • Naprawiono długotrwały błąd, w wyniku którego wewnętrzne podświetlenie wyświetlacza zawsze pozostawało włączone.
  • Naprawiono orientację ekranu dotykowego po podłączeniu zewnętrznego wyświetlacza.
  • W niektórych sytuacjach zapobiega się nakładaniu kompozycji, co zmniejsza opóźnienia i zacinanie w sytuacjach z wieloma nakładkami na ekranie.
  • Poprawiono opóźnienia w niektórych sytuacjach, w których aplikacja renderuje wolniej niż częstotliwość odświeżania wyświetlacza.

Ogólne

  • Dodano obsługę Steam Deck OLED.
  • Naprawiono błąd, który powodował, że niektóre obciążenia wykazywały poważne problemy z wydajnością procesora, chyba że SMT zostało ręcznie wyłączone.
  • Zewnętrzne urządzenia magazynujące są teraz automatycznie montowane po podłączeniu do Steam Deck. Aby sformatować urządzenia pamięci masowej lub zarządzać nimi, użyj nowego interfejsu zarządzania urządzeniami w Ustawienia->Pamięć masowa.
  • Zaktualizowano sterowniki graficzne, wprowadzając wiele poprawek wydajności i funkcjonalności. Poprawiono wydajność gry Starfield. Naprawiono model postaci w w Amnesia: The Bunker i usunięto błędy uruchamiania Immortals of Aveum i Kaiju-A-GoGo.
  • Poprawiono stabilność połączenia Bluetooth, zwłaszcza w przypadku wielu kontrolerów.
  • Nieznacznie poprawiono szybkość wznawiania trybu uśpienia
  • Zaimplementowano przełączanie między powiązaniami kontrolera i powiązaniami myszy/klawiatury z pulpitem poprzez długie naciśnięcie przycisku Opcje w sterowniku hid-steam dla systemu Linux, aby dopasować domyślną konfigurację pulpitu Steam.
  • Poprawiono przejścia między aplikacjami.
  • Zawartość nakładki wydajności można teraz dostosować, tworząc plik konfiguracyjny ~/.config/MangoHud/presets.conf.
  • Naprawiono błąd, w wyniku którego niektóre gry mogły wydawać się rozciągnięte, jeśli rozmiar ich okna nie odpowiadał rozmiarowi swapchain (np. Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4).
  • Naprawiono Disgaea PC, która wymagała dotknięcia w ekran przed uruchomieniem.
  • Naprawiono fizyczne wymiary zgłaszane do gier, naprawiając niektóre problemy z wykrywaniem nieprawidłowych proporcji obrazu (np. Returnal).

To nie jest oczywiście koniec prac Valve nad ulepszaniem możliwości Steam Decka – na kanale beta i preview co chwilę pojawiają się nowe testowe poprawki, które z czasem zostaną wprowadzone do wersji stabilnej. Twórcy zapowiadali spore zmiany w plikach shader cache, jednak w tym momencie temat nadal nie został poruszony.

Paweł Mikulski

Paweł Mikulski

Zapalony gracz i miłośnik technologii. Lubię grać zarówno na PC, jak i konsolach, ale moje największe odkrycie to Steam Deck.

Artykuły: 297