DLSS 3.5 to ładniejszy ray tracing i lepsza wydajność – najważniejsze informacje

Opracowany przez Nvidia DLSS 3.5 to najnowszy krok w rozwoju jakości grafiki przy pomocy AI, poprawiający szczegółowość obrazu w tytułach z ray tracingiem. Dzięki niemu, gry takie jak Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, Alan Wake 2 czy Portal RTX uzyskają jeszcze lepszą szczegółowość efektów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.

Najważniejszym elementem DLSS 3.5 jest wprowadzenie technologii odbudowy promieni (Ray Reconstruction), przełomowej funkcji, która znacząco podnosi jakość obrazu efektów opartych na efekcie ray tracingu i będzie dostępna dla wszystkich kart GeForce RTX. Ta innowacja przewyższa standardowe algorytmy redukcji szumów poprzez wykorzystanie sieci AI. Efektem jest zauważalne poprawienie efektów oświetlenia, takich jak odbicia, globalne oświetlenie i cienie, co prowadzi do bardziej immersyjnego i realistycznego doświadczenia w grach.

Pojęcie redukcji szumów odgrywa istotną rolę w grafice komputerowej opartej na efekcie ray-tracingu, wypełniając brakujące piksele, aby efektywnie skomponować finalny obraz. DLSS 3.5 dokonuje istotnego postępu, wykorzystując obszerny zbiór danych, pięciokrotnie większy niż jego poprzednik. Dzięki temu DLSS 3.5 jest w stanie rozpoznawać różnorodne efekty ray-tracingu i podejmować bardziej inteligentne decyzje dotyczące wykorzystania danych czasowych i przestrzennych.

Ponadto DLSS 3.5 przynosi zauważalną poprawę jakości obrazu w aplikacjach tworzenia trójwymiarowego w czasie rzeczywistym, umożliwiając profesjonalistom z tej dziedziny prezentację obrazów wysokiej jakości bez długiego czasu renderowania. Wpływ technologii odbudowy promieni obejmuje przyszłe wydania takich programów jak D5 Render, Chaos Vantage i NVIDIA Omniverse, platformy deweloperskiej do tworzenia i łączenia narzędzi i aplikacji trójwymiarowych.

Znana już technologia NVIDIA Reflex znacznie zmniejsza opóźnienie w sterowaniu, co przekłada się na przewagę w grach wieloosobowych i poprawia responsywność oraz przyjemność w grach dla pojedynczego gracza. Potwierdzono jej implementację wraz z DLSS 3 w nowych grach, takich jak Call of Duty: Modern Warfare III, PAYDAY 3, Alan Wake 2 i Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Aktualizację dodającą generowanie klatek otrzyma dodatkowo Fortnite.

Nazewnictwo jest nieco zagmatwane, więc postaram się podsumować co zyskujemy z DLSS 3.5:

– posiadacze kart graficznych Nvidia RTX z serii 20XX oprócz wsparcia skalowania rozdzielczości DLSS 2.0 otrzymają dodatkowo DLSS 3.5 z technologią odbudowy promieni (Ray Reconstruction), czyli lepszą jakość ray-tracingu przy zachowaniu nieco lepszej wydajności
– posiadacze kart graficznych Nvidia RTX z serii 30XX mają to co wyżej i nadal DLSS 3.0 z technologią generowania klatek (Frame Generation) będzie dostępne tylko dla nich.


Na koniec mała niespodzianka – fanowski remaster Half Life 2 z DLSS 3.5 i ray tracingiem!

Do premiery jeszcze daleka droga, ale pierwszy opublikowany materiał prezentuje się fantastycznie i daje nadzieję na wierny i jednocześnie nowoczesny powrót jednej z najlepszych gier w historii, którą niewątpliwie jest Half Life 2.


Paweł Mikulski
Paweł Mikulski

Zapalony gracz i miłośnik technologii. Lubię grać zarówno na PC, jak i konsolach, ale moje największe odkrycie to Steam Deck.

Artykuły: 270