Starfield – jak poprawić wydajnośc na PC: DLSS, najlepsze ustawienia, mody, Steam Deck

Od dziś posiadcze edycji Premium mogą zagrywać się w Starfielda na PC oraz konsolach Xbox Series X|S. Niestety, gra ma bardzo duże wymagnia sprzętowe i w tym momencie osiągnięcie stabilnych 60 klatek na sekundę jest niemal niemożliwe, zwłaszcza w miastach i osadach. Poniżej znajdziecie najlepsze porady, które pozwolą osiągnąć lepszą wydajność i jakość grafiki. Oprócz tego pojawi się przegląd pierwszych modów, w tym opcja dodania lepszego skalowania obrazu dla posiadaczy kart graficznych Nvidia oraz najbardziej optymalne ustawienia dla Steam Decka.

Starfield – najlepsze ustawienia graficzne dla PC – skalowanie rozdzielczości

Starfield to bardzo wymagająca gra i niestety nie ma w tym momencie karty graficznej, która pozwoli na rozgrywkę w natywnym 4K przy 60 FPS. Skalowanie będzie bardzo pomocne również jeśli planujecie grać w niższych rozdzielczościach.
Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy spadki klatek w samych miastach są dla was dużą przeszkodą. W większości przypadków są to miejsca typowo eksploracyjne i pozbawione walk, więc trzeba zdecydować czy obniżamy maksymalnie szczegółowość, czy skupiamy się na płynności w miejscach, kiedy jest ona najbardziej potrzebna. Zalecam wyłączyć dynamiczną rozdzielczość, bo nie wydaje się działać prawidło, a następnie podczas pierwszej dużej walki na otwartym terenie lub podczas eksploracji miasta stopniowo zmniejszać ustawienia skalowania aż do 50%. Mimo drastycznych cięć trzeba pogodzić się ze spadkami w okolice 50 FPS nawet na najmocniejszych kartach graficznych. W dalszej części artykułu znajdziesz informacje jak zainstalować DLSS dla kart graficznych Nvidia RTX.

Starfield – najlepsze ustawienia graficzne dla PC – jakie detale warto obniżyć?

Przede wszystkim nie zalecam ustawień ultra, bo w porównaniu z wysokimi róznice wizualne są niemal niezauważalne, a wydajność spada nawet o 15-20%. Starfield ogólnie ma to do siebie, że różnice wizualne między presetami ustawień są bardzo niewielkie, ale idą też za tym dość skromne różnice w płynności.

Ustawienia niskie
Ustawienia ultra

Na pewno w pierwszej kolejności warto zredukować Gęstość tłumów, Cząsteczki, Oświetlenie wolumeryczne, Cienie. Ustawienia wysokie zalecam tylko dla najlepszych kart graficznych na rynku, średnie powinny działać przyzwoicie na układach pokroju RTX 3070, oczywiście wszystko zależy tu od rozdzielczości, w której gramy.

Starfield – mod dodający obsługę Nvidia DLSS

Jeśli posiadasz kartą graficzną NVIDIA RTX to zdecydowanie polecam skorzystać z moda, który podmienia AMD FSR 2 na DLSS. Mod może nie poprawi płynności, ale pozwoli cieszyć się lepszą ostrością obrazu.

W tym momencie mamy aż dwie opcje do wyboru:

Instrukcja instalacji:
– pobieramy moda i wypakowujemy do folderu z zainstalowaną grą
– pobieramy UpscalerBasePlugin, a następnie plik PDPerfPlugin.dll przenosimy do mods/UpscalerBasePlugin
– pobieramy najnowszy plik DLSS i przenosimy plik nvngx_dlss.dll do mods/UpscalerBasePlugin
– uruchamiamy Starfielda, naciskamy na klawiaturze przycisk END i w menu Reshade włączamy DLSS
– AMD FSR 2 musi być włączony w grze, a jakością sterujemy poprzez wybór skalowania rozdzielczości

Opcja prawdopodobnie wyłączy osiągnięcia w grze.

Aktualizacja:

Autor udostępnił alternatywną opcję, w której nakładka Steam działa prawidłowo i problem powinien zostać już rozwiązany.

Z tej opcji korzystam osobiście, przynajmniej na ten moment. Proces instalacji jest nieco łatwiejszy:
– pobieramy moda i wypakowujemy do folderu z zainstalowaną grą – pliki FSRBridge.asi/winmm.ini/winmm.dll muszą znajdować się tam, gdzie Starfield.exe
– pobieramy najnowszy plik DLSS i przenosimy plik nvngx_dlss.dll do folderu, w którym znajduje się Starfield.exe
– uruchamiamy grę i upewniamy się, że mamy włączone skalowanie FSR 2, a następnie regulujemy jakość DLSS poprzez skalowanie rozdzielczości.

W tej opcji osiągnięcia na pewno działają prawidłowo.

Starfield – mod dodający obsługę DLSS 3, czyli generowanie klatek

PureDark udostępnił wersję beta moda, który dodaje do gry obsługę generowania klatek dla kart graficznych z obsługą DLSS 3. Posiadacze kart graficznych Nvidia RTX 4XXX mogą cieszyć się już niemal dwukrotnie lepszą wydajnością w grze bez żadnych problemów związanych z opóźnieniami czy ghostingiem. Pierwsze raporty mówią o płynności na poziomie 100+ klatek na sekundę w najbardziej zatłoczonych miastach, jednak we wczesnej wersji moda Strafield czasem potrafi się jeszcze zawiesić i wymaga ponownego uruchomienia. Autor słynie z bardzo szybkich poprawek, więc zapewne niedługo to wyeliminuje

Aby uzyskać dostęp do modyfikacji trzeba być patronem PureDarka, co wiąze się z opłatą od 30,75 zł/miesiąc.

Starfield – płynna rozgrywka poniżej 60 FPS

Jeśli mimo obniżenia detali wydajność gry jest niezadowalająca na twoim komputerze to warto zablokować ilość klatek na sekundę zgodnie z możliwościami twojego monitora lub telewizora. Z tego tricku korzysta przede wszystkim PlayStation 5, gdzie coraz częściej możemy spotkać się z grami w 40FPS. Choć na papierze wartość ta nie robi wrażenia, tak odczuwalna różnica w płynności w porównaniu do standardowych 30 FPS jest naprawdę spora.

Zalecana blokada w zależności od odświeżania ekranu:

  • 120Hz – 60 FPS, 40 FPS, 30 FPS
  • 144Hz – 72 FPS, 48 FPS, 36 FPS
  • 165Hz – 55 FPS

Aby ją zastosować skorzystaj z programu RTSS lub ustaw wybraną wartość w profilu gry w sterownikach karty graficznej. Dodatkowo warto, aby w grze była włączona synchronizacja pionowa. Starfield posiada zadziwiająco niski input lag przy słabszej wydajności, zwłaszcza podczas rozgrywki z padem w dłoniach.

Jeśli korzystasz z topowego sprzętu i twój ekran obsłuje VRR/AMD FreeSync/Nvidia GSync to nie zalecam korzystać z blokad, chyba że masz spadki poniżej 48 FPS.

Starfield – mod zwiększający wydajność detali Ultra

Jeśli planujecie grać na najwyższych detalach to warto sprawdzić mod Starfield Performance Optimizations. Wypakowujemy pobrany plik bezpośrednio do folderu z zainstalowaną grą, obok Starfield.exe. Dzięki niemu uzyskamy o ok 10% lepszą wydajność w miejscach, gdzie zużycie karty graficznej sięga 100%, a dodatkowo modyfikacja zmniejsza nieco obciążenie procesora. Użytkownicy zgłaszają jednak problemy z pogorszeniem jakości obrazu, zwłaszcza detali budynków. Autor zaleca najpierw ustawienie niskich detali, zapisanie ich i dopiero przejście na ultra.

Starfield Performance BOOST – mod poprawiający wydajność na każdym ustawieniu detali

Modyfikacja ma bardzo zbliżone działanie jak opcja wyżej, jednak tutaj każdy z presetów ustawień przeszedł dodatkową optymalizację. Wrażenia użytkowników są bardzo dobre i można znaleźć mnóstwo pozytywnych opinii o wzroście wydajności. Link do Starfield Performance BOOST znajdziecie tutaj. Pliki wklejamy do folderu z zainstalowaną grą, obok Starfield.exe. Następnie zmieniamy ustawienia graficzne na inne, aby gra zaczytała wprowadzone zmiany. Później wystarczy wybrać interesujący nas preset, zmodyfikować detale pod siebie i grać.

Starfield – mody dla najsłabszych komputerów

Jeśli posiadacie sprzęt, który nie spełnia minimalnych wymagań to możecie spróbować skorzystać z moda, który obniża jakość oprawy graficznej do absurdalnych poziomów.

W tym momencie do wyboru są 4 różne presety ustawień. Po wybraniu opcji pobieramy moda i przenosimy go do Moje Dokumenty\My Games\Starfield i zastępujemy StarfieldPrefs.ini. Koniecznie zedujcie plik i w polu uDifficulty=0 zmieńcie cyfrę na wybrany przez was poziom trudności, gdzie 0 to najłatwiejszy, a 4 najtrudniejszy.

Starfield na Steam Decku

W tym momencie Starfield nie jest zbyt grywalny na Steam Decku – nawet na najniższych możliwych detalach i przy skalowaniu rozdzielczości na 50%, wydajność podczas walk i eksploracji miast spada do około 20 FPS.

Zapis transmisji z premiery gry na Steam Decku – w materiale znajdziesz test różnych ustawień gry oraz Steam Decka

Dodatkowo w tym momencie Starfield nie chce się włączyć w trybie Gaming Mode, jednak wystarczy dotknąć ekran palcem i wczytywanie rusza dalej.

Grę sprawdzałem zarówno na standardowych ustawieniach Steam Decka, jak i po instalacji Cryobyte Utilities i ustawieniu 4GB UMA Buffer Size w biosie – niestety nie zauważyłem większej różnicy w wydajności.

Materiał będzie aktualizowany


Paweł Mikulski
Paweł Mikulski

Zapalony gracz i miłośnik technologii. Lubię grać zarówno na PC, jak i konsolach, ale moje największe odkrycie to Steam Deck.

Artykuły: 270