NVIDIA zaprezentowała najnowsze karty graficzne z serii GeForce RTX 50, w których skład na ten moment wchodzą modele RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti oraz RTX 5070. Nowa generacja została oparta na architekturze Blackwell i wprowadza znaczące ulepszenia w zakresie wydajności oraz zaoferuje wsparcie dla DLSS 4.
GeForce RTX 5090 – flagowy model
GeForce RTX 5090 to najpotężniejsza karta w serii, bazująca na chipie GB202-300-A1 z 21 760 rdzeniami CUDA. Wyposażona w 32 GB pamięci GDDR7, działa na interfejsie 512-bitowym, zapewniając przepustowość do 1792 GB/s. Wydajność karty jest dwukrotnie większa w porównaniu do RTX 4090, co osiągnięto dzięki nowym rdzeniom Tensor 5. generacji oraz ulepszonym jednostkom ray tracingu. TDP wynosi 575 W, jednak rzeczywiste zużycie energii w trakcie pracy ma być niższe.
Karta obsługuje standard PCIe 5.0 oraz DisplayPort 2.1b, co pozwala na wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 8K przy 165 Hz. Wersja Founders Edition posiada kompaktową, dwuslotową konstrukcję z podwójnym systemem chłodzenia. RTX 5090 trafi na rynek 30 stycznia, a jej cena wynosi 10 299 zł.
GeForce RTX 5080
Model RTX 5080 oparty jest na chipie GB203-400-A1, wyposażonym w 10 752 rdzenie CUDA. Karta oferuje 16 GB pamięci GDDR7 o przepustowości 960 GB/s i działa na interfejsie 256-bitowym. Wydajność jest dwukrotnie wyższa w porównaniu do RTX 4080 SUPER, a pobór mocy wynosi 360 W. RTX 5080 również pojawi się 30 stycznia w cenie 5199 zł.
GeForce RTX 5070 Ti
RTX 5070 Ti korzysta z chipu GB203 z 8960 rdzeniami CUDA. Wyposażona w 16 GB pamięci GDDR7, karta osiąga przepustowość 896 GB/s. Jej wydajność jest dwukrotnie wyższa niż RTX 4070 Ti, przy poborze mocy wynoszącym 320 W. W Polsce cena RTX 5070 Ti wynosi 3899 zł.
GeForce RTX 5070
Najtańszy z modeli, RTX 5070, wykorzystuje chip GB205 z 6144 rdzeniami CUDA. Pamięć o pojemności 12 GB działa na interfejsie 192-bitowym i oferuje przepustowość 672 GB/s. Karta jest szybsza od RTX 4090, co czyni ją wyjątkową propozycją w cenie 2849 zł.
NVIDIA DLSS 4: Multi Frame Generation
DLSS 4, stworzony z myślą o kartach graficznych GeForce RTX serii 50, wprowadza technologię Multi Frame Generation, która zwiększa wydajność i jakość obrazu w grach i aplikacjach. Nowe rozwiązania zostaną wprowadzone do 75 tytułów w momencie premiery, a kolejne będą sukcesywnie dodawane.
Multi Frame Generation: nowy poziom wydajności
Technologia Multi Frame Generation generuje do trzech dodatkowych klatek na każdą renderowaną tradycyjnie. Dzięki temu zwiększa wydajność do ośmiu razy w porównaniu z klasycznym renderowaniem. Na przykład w grze Cyberpunk 2077 na GeForce RTX 5090 poprawia płynność obrazu do 4K przy 240 FPS, jednocześnie zmniejszając opóźnienia i poprawiając szczegóły.
Nowy model AI zastosowany w Multi Frame Generation jest o 40% szybszy i zużywa 30% mniej pamięci VRAM. Zastąpiono też sprzętowe rozwiązanie optycznego przepływu bardziej wydajnym modelem opartym na AI, co dodatkowo zmniejsza koszt obliczeniowy generowania klatek.
DLSS pozwala na bardziej precyzyjną analizę klatek i ich kontekstu, co poprawia stabilność obrazu, redukuje zjawisko ghostingu i zwiększa szczegółowość dynamicznych scen. W tytułach takich jak Alan Wake 2 poprawiono stabilność detali, eliminując np. migotanie elementów otoczenia.
Dzięki tej architekturze DLSS Ray Reconstruction, DLSS Super Resolution i DLAA zaoferują lepsze odwzorowanie detali i płynność animacji.
Ulepszenia w całym ekosystemie DLSS
DLSS 4 nie tylko wprowadza nowe funkcje, ale również usprawnia działanie dotychczasowych technologii na wszystkich kartach GeForce RTX. Użytkownicy GeForce RTX serii 40 i 50 mogą skorzystać z ulepszonego generowania klatek, co zmniejsza zużycie VRAM i poprawia wydajność.
Wsparcie dla popularnych tytułów i nowości
W dniu premiery technologia Multi Frame Generation będzie wspierana przez gry takie jak Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 czy Star Wars Outlaws. W nadchodzących miesiącach do listy dołączą m.in. Black Myth: Wukong oraz Dune: Awakening. NVIDIA umożliwia również wprowadzenie nowych funkcji w istniejących tytułach za pomocą funkcji DLSS Override, dostępnej w aplikacji NVIDIA.
Przyszłość technologii renderowania
DLSS 4 to kolejny krok w rozwoju renderowania opartego na sztucznej inteligencji. Dzięki nowym modelom AI, transformatorom oraz innowacjom sprzętowym GeForce RTX serii 50, użytkownicy mogą liczyć na wieloletnie usprawnienia w zakresie wydajności, jakości obrazu i płynności animacji.